Mari Berkenalan

My photo
Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur, Malaysia
An Arab-Malay from dad and Chinese-Indonesian from mom. Proudly to be born in Malaysia and proudly to have descended from Indonesia. Speak in Malay but write in English fluently. ex-11th Elementary School, Bukittinggi; ex-4th Junior High School, Bukittinggi; ex-1st Madrasah Aliyah, Bukittinggi; ex-South Lake City High School, Kuala Lumpur; ex-Negeri Sembilan Matriculation College; Civil and Structural Engineering, National University of Malaysia student and University of Indonesia student. Golf, Futsal, Badminton, Chess, Handball. Manchester United FC, Negeri Sembilan FA, Semen Padang FC, Germany football national team, Malaysia national football team. Facebooking, Twitting, Blogging, Karaoke.

Rakan-Rakan Pengikutku

Saya Penuntut Universiti Blogger Malaysia

12:14 AM / Ilham terbitan: 'Ariff Ansaruddin /

Hello, Assalamualaikum kepada semua pembaca saya. Entry kali ini mengenai institut pengajian baru saya. Eh bukannya saya ini masih menuntut di UKM? So kenapa mesti dikatakan ‘baru’? Sebenarnya institut pengajian yang akan saya ceritakan ini bukan mengenai UKM, namun ‘universiti’ baru saya. Baru sahaja saya masuk.
Okay tanpa membazirkan ayat, saya perkenalkan ‘universiti’ baru saya selepas UKM, iaitu UBM atau Universiti Blogger Malaysia!



Ini dia universiti yang saya maksudkan. So kepada semua para bloggers lain yang belum mendaftar ke universiti ini, jom jemput beramai-ramai memeriahkan UBM ini. Semakin ramai so semakin meriah UBM, lagipun ini baru minggu pembukaan UBM. Oops, kepada bloggers yang baca post saya ini selepas tarikh 15 April 2011 pada pukul 12 tengah malam, harap maaf kerana UBM telah menutup sesi pendaftaran mereka. Alamak! Terlambat sudah!


Sebagai syarat kemasukannya, maka saya kena menjawab soalan-soalan yang telah diberikan oleh pihak UBM.


1. letakkan banner UBM dalam entry anda.
saya dah letak banner UBM wahai tuan/puan


2. nama anda dan nama blog anda.
nama saya Muhammad ‘Ariff Putra bin Ansaruddin Agus a.k.a ‘Ariff Ansaruddin. nama blog saya yang berlinkan www.ariffcantabile.blogspot.com ialah 'Straight Through My Heart'


3. sejak bila mula berblog.
untuk blog ini, sejak akhir tahun 2008. namun untuk berblogging, sejak awal tahun 2008


4. apa pandangan anda mengenai dunia blog darsawarsa kini.
sebelum itu, saya memohon maaf kalau ada kesilapan. apa itu darsawarsa? sebab kalau dasawarsa bermaksud sepuluh tahun ( dasa=sepuluh, warsa=tahun dalam bahasa Sanskrit )

pendapat saya, semakin majunya era globalisasi yang juga melanda Negara kita ini, maka demikian jugalah dengan blog darsawarsa ini. para pembaca bukan sahaja mahu kita menyajikan perkara-perkara yang membuka mata dan minda mereka, namun mereka juga mahukan informasi yang mutakhir, yang memaksa mereka mengasah minda mengenai isu-isu terbaru sama ada di dalam atau luar negara.

dunia blog darsawarsa kini telah dicemari dengan pelbagai tohmahan dan serangan bersifat individu. ini bukanlah jiwa seorang blogger sejati, blogger sejati ialah mereka menyampaikan segala maklumat atau informasi dengan telus, tetapi mereka bukannya wartawan yang ditugaskan membuat liputan. blogger adalah pemantau secara tidak rasmi, oleh kerana kebebasan bersuara jugalah para blogger bebas menyuarakan pendapat mereka, sama ada membantu atau mengkritik sesuatu perkara.

selain itu juga, dunia blog kini juga menjadi medan penyalur maklumat, mereka adalah suara kepada golongan lain. majoriti bloggers adalah darah muda, suara anak muda, maka di sinilah, blog inilah menjadi wahana pemangkin ilmu pengetahuan kepada golongan tua dan kanak-kanak.

terima kasih


5. pandangan anda mengenai IPTM (institut pengajian tinggi maya) pertama ini.
pandangan saya adalah amat memberangsangkan melihat kepada penyertaan para bloggers. ini secara tidak langsung menunjukkan minat mereka untuk berkarya dan mengembangkan serta bertukar idea fikiran dengan para bloggers lain, dan juga IPTM ini adalah platform kepada bloggers-bloggers yang masih baru lagi dan inginkan pertukaran pandangan dengan bloggers lain. Maka hubungan di antara IPTM ini dengan para bloggers dapat diibaratkan dengan aur dengan tebing, saling memerlukan antara satu sama lain

tidak lupa pula, ini menjadi salah satu langkah para bloggers Malaysia untuk mara setapak ke hadapan dalam satu persaingan yang sihat. sebagaimana pepatah orang Melayu, berat smaa dipikul ringan sama dijinjing, maka itulah yang saya secara individu dan para bloggers UBM lainnya secara berkumpulan untuk saling membantu antara satu sama lain. bukankah Allah telah berfirman di dalam Surah Al-Maidah ayat 2 yang bermaksud:


..., dan tolong-menolonglah kamu ke arah kebaikan dan taqwa, dan janganlah kamu tolong-menolong ke arah dosa dan pencerobohan, ... (Al-Maidah : 2)


Fuhh, dah puas mengisi borang kemasukan ke UBM ini. Semoga saya nantinya diterima dan nantinya dapat berkenalan dengan bloggers lainnya. Okay la saya nak sambung study, Isnin ini ada exam Algebra. So, thank you to all, wassalamualaikum.

kamus Abang KBM hari ini: mutakhir (terbaru), liputan (ulasan dalam berita), wahana (sarana)




p/s: saya dengan rasminya telah menjadi penuntut ke-296 dalam UBM ini lho...

Labels: ,

1 komen:

Comment by INNANIE ARIFFIN on April 14, 2011 at 5:33 AM

hye budak UBM. sy juga! jom dtg blog! http://coklateyes.blogspot.com/

Post a Comment