Mari Berkenalan

My photo
Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur, Malaysia
An Arab-Malay from dad and Chinese-Indonesian from mom. Proudly to be born in Malaysia and proudly to have descended from Indonesia. Speak in Malay but write in English fluently. ex-11th Elementary School, Bukittinggi; ex-4th Junior High School, Bukittinggi; ex-1st Madrasah Aliyah, Bukittinggi; ex-South Lake City High School, Kuala Lumpur; ex-Negeri Sembilan Matriculation College; Civil and Structural Engineering, National University of Malaysia student and University of Indonesia student. Golf, Futsal, Badminton, Chess, Handball. Manchester United FC, Negeri Sembilan FA, Semen Padang FC, Germany football national team, Malaysia national football team. Facebooking, Twitting, Blogging, Karaoke.

Rakan-Rakan Pengikutku

Kalau Saya Marah, ...

7:19 AM / Ilham terbitan: 'Ariff Ansaruddin /

Assalamualaikum dan selamat malam. Sebab saya update post ini di malam hari, so selamat malam la. Malam tadi saya ada jawab soalan Formspring kawan saya.


Itu baru sebahagian. Sebelum ini, saya pernah lempang, atau sepak, atau bahasa kampung saya slap seorang lelaki lembut yang pernah 'bermain-main' dengan kepala saya, dengan cara menampar pipi saya sebanyak 20 kali! Gila tu, macam la saya ni anak patung dia. Then sejam selepas itu, dia tiba-tiba menyerang saya tak tentu pasal. Apa lagi, dapat la habuan menarik daripada saya oleh sebab saya bengang!

Selepas itu, saya pernah membaling pen ke arah kawan-kawan saya yang sedang buat bising di belakang kelas. Dan memang mood pada masa itu berubah 180 darjah dalam masa 3 saat, dari gelak-gelak ke marah. Dan tengkingan saya sampai ke blok sebelah. Serius gila saya ni!

Masa di matrik, saya pernah tengking kawan saya-perempuan JPP-yang berdiri secara mengejut di belakang saya di malam hari. Pakai baju hitam pula tu. Apabila saya undur ke belakang, saya menjerit terkejut dan tengking dia balik. Siapa yang tak terkejut, tiba-tiba nampak sesosok 'lembaga' hitam pendek di belakang kita di malam hari. Dah memang kawan saya tu rendah, hehe. To Anis, sorry ya time tu aku memang marah gila kat kau.

Terbaru, selepas hampir 8 bulan saya 'memendam' amarah gila ini, saya membaling pen sampai patah dan menghentak meja 10 minit sebelum start kelas Algebra di UKM ini. Puncanya? Kekalahan 0-3 Indonesia kepada Malaysia. Dah la bengang sebab ada ahli keluarga besar saya yang perli saya seorang warga Malaysia, ditambah dengan kawan-kawan saya yang perli saya seorang warga Indonesia. Siapa yang tidak hot? Namun macam biasa, amarah saya cepat reda seiring dengan datangnya amarah itu.

So, sekarang ini, saya cuba untuk memendam amarah itu dengan cara berdiam. Even ada perkara yang saya tak suka namun saya tetap berdiam dan bersabar, sebab baginda sendiri pun diuji dengan segala penghinaan dan cacian. Namun baginda tetap bersabar. Walaupun saya dilayan dalam gurauan seperti anjing, atau macam saya ini pelanggan pelacur kerana perempuan panggil saya dengan bunyi tikus berkali-kali, namun saya cuba untuk berdiam, bersabar dan melupakannya. Sebagaimana kawan sekolej dan sejabatan saya (saya sekarang tak pasti, apakah dia masih menganggap saya kawan) bertanya apakah kesalahan yang pernah dia lakukan. Jawapan saya, saya lupa sebab saya telah melupakannya. Untuk apa berdendam dengan kawan-kawan kita.

Namun, kita sebagai manusia tidak luput daripada melakukan kesilapan. Terkadang kita sendiri tidak menggunakan otak, atau dikatakan pentingkan diri sendiri. Mungkin, itu pandangan dia. Namun kembali kepada diri kita, perkemaskan diri kita, apakah memang benar kita bersikap sedemikian. Atau mereka yang hanya pandai judge diri kita sendiri tanpa dengar usul periksa. Sebab itu adanya akal dan nafsu yang dianugerahkan Allah kepada kita sebagai makhluk ciptaanNya. Nisbah berbeza kepada setiap jantina-9 akal 1 nafsu untuk lelaki dan 1 akal 9 nafsu untuk wanita.

Bukan hendak mengata, namun itulah realiti yang boleh kita saksikan kini. Dan saya pun juga mengalaminya. Sekarang. Kini. Now. Dan mungkin hingga akhir semester. Atau akhir tahun. Namun biasalah, sebagaimana ajal, setiap yang datang pasti akan kembali. Begitu juga dengan kawan. Mungkin apa yang kita lakukan disalah anggap sehingga keluarlah segala macam tohmahan. Dan kembali seperti apa yang saya cakap, bersabar, kerana Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar.


Sekian, wassalamualaikum.

p/s: oh Allah, please give me strength to handle this.

Labels: , , ,

1 komen:

Comment by Amirul Amri on March 8, 2011 at 2:57 PM

chill bro...berdiam lebih baik..

Post a Comment