Mari Berkenalan

My photo
Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur, Malaysia
An Arab-Malay from dad and Chinese-Indonesian from mom. Proudly to be born in Malaysia and proudly to have descended from Indonesia. Speak in Malay but write in English fluently. ex-11th Elementary School, Bukittinggi; ex-4th Junior High School, Bukittinggi; ex-1st Madrasah Aliyah, Bukittinggi; ex-South Lake City High School, Kuala Lumpur; ex-Negeri Sembilan Matriculation College; Civil and Structural Engineering, National University of Malaysia student and University of Indonesia student. Golf, Futsal, Badminton, Chess, Handball. Manchester United FC, Negeri Sembilan FA, Semen Padang FC, Germany football national team, Malaysia national football team. Facebooking, Twitting, Blogging, Karaoke.

Rakan-Rakan Pengikutku

Jalani Hidup Ini

9:03 AM / Ilham terbitan: 'Ariff Ansaruddin /

Hello, Assalamualaikum. Dah hampir 3 minggu saya tak mengupdate blog ini, dibilang berhabuk pun tak juga. Maklumlah, orang busy, tak boleh berhenti daripada beraktiviti. Hehe (bongkak sikit http://www.emocutez.com). Sebenarnya, jadual saya hampir padat. Selepas menjadi fasi di KMNS, kemudian menjadi PA papa saya, so nak update blog pun memerlukan masa untuk memerah otak. Bagaimana hendak memerah otak kalau selalu away dengan lappy? Huhu~

Menjadi PA kepada papa saya, macam pelik, macam best bunyinya. Entahlah, namun apabila kawan-kawan saya tanya,

weh kau dapat gaji ke?

saya bukan hendak berkira mengenai gaji, walhal saya juga bekerja dengan papa saya sendiri. Bukan orang lain. Saya ikhlas menolong papa saya, dan menjadi PA beliau adalah satu peluang untuk menimba ilmu yang ada, berjumpa dengan orang besar, kemudian pergi ke tempat mesyuarat, dan yang lebih best adalah dapat tahu sesuatu perkara mendahului yang lain. Eh saya bukannya ahlul nujum la~

Minggu lepas, saya kena mengiringi papa saya untuk menyampaikan slot dalam kem motivasi dengan Dato' Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah di Broga. Saya teringat apa yang telah disampaikan dalam slot berkenaan, mengenai kehidupan kita.

... Kita hidup di atas bumi Allah ini untuk beribadah kepadaNya, maka jangan pernah lari daripada konsep tauhid. Sebab itulah kita selalu memohon sesuatu daripada Allah, dan sekiranya kita tidak mendapat apa yang diinginkan maka jangan pernah berputus asa, dan sekiranya Allah mengganti dengan yang lain maka jangan pernah menganggap bahawa ianya kebetulan, namun semua adalah anugerah Allah. Allah telah menggariskan segalanya mengenai hidup kita, maka jalani hidup ini....

Saya hanya nak menggariskan the last word, 'jalani hidup ini'. Mika Hakkinen tidak akan menjadi seorang juara Formula 1 apabila dia hanya duduk di dalam kereta lumbanya dan tidak menghidupkan enjinnya, atau memandu tanpa penuh kerja keras. Begitu juga dengan hidup kita, Allah telah menyediakan jalan untuk kita, tinggal kita sahaja yang akan melaluinya, sama ada dengan bersungguh-sungguh atau bermalas-malas. Ataupun telah Allah sediakan jalan untuk kita, namun kita mengambil jalan yang lain, jalan haram yang telah Allah nyatakan di dalam Al-Quran.

Jalan telah disediakan, kita yang menyambungnya

Ramai - termasuk saya - kurang menyedari bahawa Allah telah mengatur jalan hidup kita namun kita hanya menyambung jalan yang telah diberikan. Oleh sebab itulah ramai insan yang membina jalan persendirian atau hanya duduk memandang ke hujung jalan. Padahal Allah telah berfirman di dalam Al-Quran surah Ar-Ra'd ayat 11

... Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ...

Oleh sebab itu, hiduplah berteraskan iman kepada Allah, kerana hanya hamba Allah yang bertauhid - mengesakan Allah lebih daripada segalanya akan mampu menjalani hidup ini tanpa ada rasa sempit di hati. InsyaAllah.

Itu sahaja yang dapat otak saya paksa untuk menukilkan ayat di malam hari ini, doakan saya sentiasa dilapangkan rezeki oleh Allah. Amin, begitu juga dengan anda semua, para pembaca blog saya. InsyaAllah. Okay, wassalamualaikum.









p/s: jalanilah kerja ikhlas tanpa bergaji ini, insyaAllah kau dapat MyVi 2011, 'Ariff http://www.emocutez.com

Labels: , ,

1 komen:

Comment by Eira Zuraini on June 8, 2011 at 7:27 AM

kalau sy dpt UKM boleh pinjam MyVi 2011 takk?haha

Post a Comment