Mari Berkenalan

My photo
Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur, Malaysia
An Arab-Malay from dad and Chinese-Indonesian from mom. Proudly to be born in Malaysia and proudly to have descended from Indonesia. Speak in Malay but write in English fluently. ex-11th Elementary School, Bukittinggi; ex-4th Junior High School, Bukittinggi; ex-1st Madrasah Aliyah, Bukittinggi; ex-South Lake City High School, Kuala Lumpur; ex-Negeri Sembilan Matriculation College; Civil and Structural Engineering, National University of Malaysia student and University of Indonesia student. Golf, Futsal, Badminton, Chess, Handball. Manchester United FC, Negeri Sembilan FA, Semen Padang FC, Germany football national team, Malaysia national football team. Facebooking, Twitting, Blogging, Karaoke.

Rakan-Rakan Pengikutku

Ragam Manusia di Facebook (part 1)

8:08 AM / Ilham terbitan: 'Ariff Ansaruddin /

Hello, Assalamualaikum. Dah lama saya tak merapu merepek ni. Last bulan lepas kot, namun yang terbaru pun adalah entry lepas, tentang cara mengugut selebriti balas tweeter kita. So, entry saya sekarang ini akan bersambung untuk part kedua, oleh sebab panjang. Entry ini pun saya kopi pasta daripada notes di Facebook, so agak menarik maka saya ambil jelah.

Entry kali ini mengenai ragam manusia di alam maya yang sangat famous, Facebook. Ada dekat 19 jenis manusia. Dan entry part pertama ini baru 10 jenis.

1. Manusia Rajin
Bukan rajin apa, rajin update status setiap masa. Manusia jenis ini buat statusnya umpama diari harian.. Setiap jam mesti tangan dia gatal nak menaip status. Yelah, komen-komen di Facebook semuanya dah habis dibalasnya, so tak tahu nak buat apa. updatelah status Facebook. Contoh yang kita boleh tengok ialah:
-Tengah lepak kat Restoran Ayub
-On the way ke Kolej Komuniti Pasir Gudang setelah 14 hari bercuti dgn family
-Nak baca majalah Ujang! rindu PCD..!!
-Terberak dalam seluar, bangganya aku.. korg bila lagi?

2. Manusia Berirama Kuak Lentang
Macam pelik je bunyinya? Manusia macam ni ramai dekat Facebook. Tak tahu la sama ada dia nak menarik perhatian kawan-kawan dia untuk tackle ke, ada pula untuk jealouskan kawan-kawan dia yang lain. Oh peliknya dunia! So dengan bangganya dia buat ayat lebih kurang macam ini:
-Kau sakiti hatiku, aku dah benggang utk bersama mu lagi
-Terima kasih cinta, kau mengajar aku kesedihan.. Kini sudah masanya utk aku beralih arah
-Aku tak peduli apa org nk kata.. Asalkan aku bahagia bersama dia.. muaaahhhhhh

3. Manusia Kuat Mengeluh
Manusia yang macam ni saya jamin 80% orang tak suka. Itu tak boleh, ini tak boleh, dia pun tak tahu bahawa orang tak suka dekat dia. Saya yang menulis ni pun tak tahu orang suka dekat saya ataupun tidak, ya kan? Hati orang siapalah tahu, tetapi ini saya nak beritahu tentang orang mengeluh. Janganlah cerewet sangat, ingat mati ingat sakit ingatlah saat kau sulit, itu yang penting! Contoh ayat manusia kuat mengeluh ialah:
-Hujan lagi! hari2 hujan.. tadi nak pergi kerja pun susah, dah la aku ni bawak motor je!
-Aduh, lepas hujan, panas pulak.. Nak kiamat agaknya dunia ni.. berpeluh aku di buatnya
-Bodoh betul lah, asyik kena saman je! saman tali pinggang bulan lepas pun belum bayar.. huh!


4. Manusia Sombong
Yang ni lagi menyirap kalau kalian baca, mendidih je. Tipu la kalau tak mendidih, tetapi kita pun satu, janganlah cemburu sangat, manalah tahu nanti bila kita dah kaya, kita pun macam manusia yang sombong ni! Ni contoh ayat-ayat orang yang sombong:
-Proton Inspira ku sayang, saatnya aku mandikan mu, biar wangi biar cantik..
-Esok nak pergi Paris.. Sape nak ikut?
-Murahnya barang2 kat Pavillion Bukit Bintang nih.. esok nak pergi lagi
-huh.. letih.. via iPHONE
-aku kat spital.. via Blackberry


5. Manusia Puitis
Yang ni saya paling suka, walaupun puisi pendek, mahupun pantun yang ringkas, ianya dapat mengembangkan minda kita, kadang-kadang mereka ini kelakar. Tak adalah slow macam basikal roda tiga. Contoh ayat status mereka:
-Orang yg benar takkan takut, kerna dia tak melakukan sebarang kesalahan
-berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, kalau aku banyak bulu, aku sedekahkan dekat korg
-awekku manis mcm ciku, di bawa round naik motor, kalo korg nk kena siku, try lah maki aku dgn ayat kotor


6. Manusia London
Bukannya dia duduk di London atau apa, style bahasa itu dia ubah, daripada Melayu, dia tukar jadi English, tetapi bagus juga kan? Contoh-contoh ayat, dah tentulah bahasa orang putih ya kan:
-u jump, i jump..
-i want to eat monkey..
-the layang2 flying is veri tinggi


7. Manusia LokLak
Manusia loklak ni ramai di antaranya ialah remaja. Mereka buat ayat kelam kabut sedikit, nak kata sedikit tak sedikit juga, ketawa dia pun kadang-kadang saya tak paham, hehehe
-Oh bestnyerrrrrr lepak ngan Awal Sehari tadi... xoxoxoxoxoxo
-Aduh, dah lah dahi terhaaannttookkkkkk kat bucu meja.. Member plakkk ketawakannn!! Ngeeeee....!!
-Sedapnya makan mekdiiiii, sesapa nak sila lah dtg sini yerrrrr? ngeh ngeh ngeh..


8. Manusia Perasan
Manusia perasan ni, memang ramai kan? Ada yang perasan nak jadi artis, orang famous dan sebagainya. Tetapi saya tahu, mereka just bergurau dengan yang lain, ya kan? Saya pun pernah buat status macam ini la:
-Bila lah Misbun Sidek nak gantikan Lee Chong Wei dgn kehebatan aku ni, dia tak tau ke yg aku ni pun ada bakat? hua hua hua..
-Sepatutnya aku yg berpindah ke Chelsea, kenapa pula Fernando Torres! Ini tidak adil..
-Afdlin Shauki tu kalo nk di bandingkan dgn aku, aku lagi kelakar.. huh..! takmo tgk Raja Lawak 5 tanda boikot!


9. Manusia Yang Tahu Mengata
Ini pun saya menyampah juga, selalunya saya jumpa di profile orang-orang politik. Dia punya mengata memang marvelous, padahal dia tu bukannya sesiapa. Contoh ayat mereka ialah:
-Nik Aziz kafirkan org UMNO
-Najib tidur berdengar


10. Manusia Kaki Wayang
Yang ini boleh lagi la, dia beri komen tentang movie yang dia baru tengok. Kritik tetap kritik, dah jadi adat manusia la. Kalau nak tengok wayang, sibuk post di status, kalau dah tengok, komenlah tentang cerita tu. So kawan-kawan yang lain dapat input, rasanya filem itu macam sengal, boikot la (hahaha cam kejam pulak bunyinya). Kalau filem itu best, mereka akan tiru gaya pelakon yang memainkan watak tu bercakap! Ni contoh status:
-filem 2 Alam Dr Rozmey tu tak best langsung! kutipan 40 juta? jangan haraplah..
-filem Khurafat memang terbaik..! filem seram pertama yg cecah 8 Juta.. hebat2.. rugi kalo tak tgk!
-Hantu Kak Limah.. best2..! hussiiinnnn~~ husssiiiinnnnn~~ enjit2 semut.. kak limah tak tengok Akademi Fantasia ke? Takkan tak minat AC Mizal kot?


bersambung...

Labels: ,

2 komen:

Comment by syairahmohdanuar on February 23, 2011 at 9:29 AM

facebook tmpt luahan perasaan for some ppl.hakhak :D

Comment by .kozue. on February 23, 2011 at 9:57 AM

haha~
nice!!
ada sambungan ke

Post a Comment